Film!♥

Jag har just duschat, gah, tänk att det alltid ska vara så att det är så jobbigt att gå in i duschen, jag gör vad som helst för att slippa, sen vill jag aldrig komma ut! Haha! Nu ska jag alldeles snart gå och se en film som heter "Gangster" på tv4, 21.00.

"Det sker ett mord på Berns salonger i Stockholm. Den unga servitrisen Nathalie (Malou Hansson, Fröken Sverige 2002) blir polisens huvudmisstänkte. Nu måste hon "lämna landet" - och det "illa kvickt". Även Nathalies brorsa har hamnat i klistret, med en stor skuld till en av Stockholms värsta gangsters, Mikael Persbrandts rollfigur Thomas. Här finns också två krimsnutar, Kjell Bergqvist och Zara Zetterqvist.
Nåväl, låt oss börja med det positiva. "Gangster" är, liksom samma bolags "Exit" från förra året finansierad helt och hållet utan hjälp från Svenska Filminstitutets stödsystem. Det är svårt att producera film på det sättet. Men det går. Se bara på årets höjdare "Darling". Och i fallet "Gangster" så ser vi att varenda korvöre faktiskt finns där uppe på duken. Det hela ser dyrt och lyxigt ut. Skådespelarna är bra. Jag tänker främst på de namnkunniga Persbrandt och Bergqvist, men också de i mindre roller.
Men håller historien ihop? Nej inte alls. Ibland känns det som om det tar 45 sekunder mellan varje replikskifte. Det finns absolut inget tempo i "Gangster". Vidare breddas rollistan även av mindre duktiga skådespelare. Såsom just Fröken Sverige 2002 och Zara Zetterqvist. Zara är 26 år, hur trovärdig är hon som garvad och hård krimmare? Och på ljudspåret ljuder helvetets hissmusik hotfullt fram - panföljtsmusik. Och när Frank Andersson dyker upp som tuff gangster blir det bara för mycket.
För en bättre insyn i b-celebriter, stekare i rosa skjortor och fulkriminella som drar kola på stureplan i Stockholm och hinkar skumpa i Troppan lägg dig i en hängmatta med Jens Lapidus roman Snabba cash som sällskap. Då ska ni ändå ha i åtanke att jag tycker att det är en tämligen intetsägande och menlös bok. Fast i jämförelse med detta så framstår den som värsta Georges Perec-grejen."

Recensionen är tagen från AlltOmFilm.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0